
  

Appendix C:  Table of Federal Cases (1974-2014) 
 

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

1. Harkonen v. 
Department of Justice 
and Office of 
Management and 
Budget, 2012 WL 
6019571 (N.D. Cal. 
2012) 

DOJ, OMB The Justice Department issued a press 
release announcing Harkonen’s conviction 
for criminal wire fraud (he misrepresented 
the results of a clinical trial for his 
company’s drug). The press release quoted 
special agents from both the FBI and the 
Veterans Administration. For example, the 
FBI agent was quoted as saying that 
Harkonen falsified test results, but the 
government did not allege falsification, only 
misinterpretation. Harkonen thus argued 
that the press release should be subject to 
the Information/Data Quality Act (IQA) and 
the resulting OMB and Department of 
Justice guidelines, even though both 
policies exempt “press releases.” DOJ 
rejected Harkonen’s request for correction 
and retraction under the DOJ and OMB 
policies because the statements were made 
in a press release and thus were exempt. 
Harkonen sued under both the IQA and the 
Administrative Procedure Act (APA), 
arguing that excluding press releases from 
the OMB and DOJ guidelines under the 
IQA was arbitrary and capricious, an abuse 
of discretion, and contrary to law. 

Information Quality Act.  Consistent with other cases, 
the court held that the IQA does not confer a private 
right of action or “create any legal right to information 
or its correctness,” citing Salt Institute. The IQA 
requires the OMB to establish guidelines; it does not 
confer a right to correct information. Thus, denying a 
request under the IQA is not “final” agency action 
under the APA. 
Finality.  The parties agreed that the press release 
marked the consummation of the agencies’ 
decisionmaking process, but the court found that it did 
not determine any rights or obligations or otherwise 
have legal consequences under Bennett v. Spear. The 
only appellate case to reach the merits on the IQA and 
finality was the D.C. Circuit in Prime Time. The court 
noted that denying a request to correct information does 
have practical consequences for Harkonen, but not 
legal ones (the “denial has no direct or immediate effect 
on his day-to-day activities, nor is he required to take 
any action because of it”). 
Agency discretion.  The court held that decisions to 
deny requests or to exempt press releases from the IQA 
are “committed to agency discretion by law” and are 
thus immune from review under the APA. There is no 
law or standard by which courts could review such 
decisions. In dicta, the court found that DOJ did not 
abuse its discretion or act arbitrarily in denying 
Harkonen’s request, considering the accuracy of the 
DOJ’s statements. 
 

  
1 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

2. Wilson v. McHugh, 
842 F. Supp. 2d 310 
(D.D.C. 2012) 

U.S. Army Wilson, a former West Point cadet, sued the 
Secretary of the U.S. Army for violating the 
Privacy Act and the APA. A day after West 
Point charged Wilson with using cocaine, 
its Public Affairs Office issued a press 
release, posted on the Internet, stating that 
Wilson and four others were charged with 
drug offenses. But the press release clarified 
that the cadets were “presumed innocent” 
and explained the process of military court-
martials and pretrial investigations. Wilson 
requested that the press release be taken 
down under the Privacy Act, which requires 
the government to “maintain accurate 
records.” Wilson argued that the press 
release was no longer accurate, 
procedurally, because he had resigned and 
did not dispute the charges. After this 
request (and others) were denied, he sued 
under the APA. 

The court held that the APA does not confer a right of 
action for Privacy Act violations. Although not pled by 
Wilson, the court applied APA § 706(2)(A), which 
allows courts to “hold unlawful or set aside” agency 
actions that are “arbitrary and capricious, an abuse of 
discretion, or otherwise not in accordance with law,” or 
that are “not supported by substantial evidence.” 
The court found that the decision to post the press 
release and keep it on West Point’s web site was 
supported by substantial evidence and was not arbitrary 
and capricious. The press release’s description was 
accurate because Wilson was, in fact, charged of a 
violation. The court found that even though Wilson 
chose not to proceed through the court-martial process, 
it did not make the press release inaccurate, as it 
described the preliminary nature of the charge and the 
fact that a pretrial investigation would occur. 
The court did not engage D.C. Circuit precedent on 
adverse publicity and cited no cases in its analysis of 
the press release. 
 

3. Barry v. SEC, 2012 
WL 760456 (E.D.N.Y. 
2012) 

SEC Barry challenged an SEC press release 
announcing that the agency was bringing a 
civil enforcement action against him. He 
argued that the press release included 
gratuitous and false allegations that his mail 
order business sold pornography. Barry 
requested damages for libel and injunctive 
relief to force the SEC to publicly retract the 
misstatements via a new press release that 
would reach the same audience. Barry did 
not assert claims under the APA, but the 
court treated his claim for injunctive relief 

The court held that the press release was neither 
“agency action” nor “final.” The court noted how the 
D.C. Circuit had moved away from its holding in 
Hearst Radio (1948) in later opinions such as Indus. 
Safety Equip. v. EPA (1988), Trudeau (2006), and 
Impro Prods. (1983) (all included in this chart). 
Although the D.C. Circuit suggested in Indus. Safety 
Equip. that a false or unauthorized press release might 
qualify as a “sanction” under the definition of “agency 
action” in APA § 551(10), the court found that this was 
not the “compelling” case imagined. The two 
pornography references were tangential but far less 

  
2 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
and his allegation that the SEC press release 
was ultra vires as claims under the APA 
(Barry was a pro se plaintiff). Barry also 
asked to amend his complaint to challenge 
the “libelous reference” to pornography in 
the SEC’s civil complaint.  

damaging than the SEC’s other allegations, and the 
SEC press release “merely echoes” the agency’s civil 
complaint. The court found it “implausible” that the 
SEC’s purpose was to penalize Barry via press release. 
The court noted that pornography references were 
“clearly pertinent to civil enforcement litigation since it 
pertained to the destination of the fraudulently obtained 
funds.” The court also held that the press release was 
not “final” because it did not determine any “rights or 
obligations” or impose any legal consequences, citing 
an unpublished 9th Circuit opinion (Bonneville Power 
Admin., discussed below). 
 

4. Public Utility Dist. 
No. 1 v. Bonneville 
Power Admin., 250 
Fed. Appx. 821 (9th 
Cir. 2007) 
(unpublished) 

Bonneville 
Power 

Administration 
(Department of 

Energy) 

A public utility district in Washington state 
sued the Bonneville Power Administration 
(BPA), a federal subagency of the 
Department of Energy, for issuing a press 
release. The press release announced the 
failed settlement talks between BPA and 
several public utilities, including plaintiffs. 
The BPA press release announced that 
because the settlement failed, it would 
implement the $200 million “litigation 
penalty” that the parties had previously 
agreed to, and recoup the costs by charging 
higher wholesale power rates. The case is 
governed by the Northwest Power Act, but 
the court applies principles from the APA. 

In an unpublished opinion, the 9th Circuit held that 
issuing a press release is not “final action” nor the 
“implementation of final action” under the Northwest 
Power Act, 16 U.S.C. § 839f(e)(5). Citing Bennett v. 
Spear, the court found the press release was not the 
culmination of the BPA’s decisionmaking process, but 
merely announced the settlement and that “BPA will 
continue to implement its existing power contracts.” 
The court also found that “no legal consequences flow 
from the press release, as BPA deferred the litigation 
penalty payments before and after the settlement failed 
and before and after it issued the press release.” The 
court also found that the injury imposed by the $200 
million “litigation penalty” flows from the earlier 
settlement agreement creating it, not this failed 
settlement talk or the press release. Thus, the court said 
it lacked jurisdiction under the Northwest Power Act. 
 
 
 

  
3 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

5. Trudeau v. FTC, 
456 F.3d 178 (D.C. 
Cir. 2006); 
Trudeau v. FTC, 384 
F. Supp. 2d 281 
(D.D.C. 2005) 

FTC The FTC announced via press release its 
settlement and Final Order enjoining 
Trudeau from infomercial marketing. The 
press release described the terms of the 
settlement and order. The release also 
included a quote from the director of FTC’s 
Bureau for Consumer Protection, who 
implied that Trudeau was a “habitual false 
advertiser.” ABC News interviewed an FTC 
employee who called Trudeau a “habitual 
fraud artist.” The press release also included 
a clarification that the Final Order did not 
constitute an admission that Trudeau 
violated the law. The FTC web site 
displaying the press release linked to the 
full Final Order. The agency refused to 
remove the press release from its web site, 
and the press release was the top Google 
search result for Trudeau. 
Trudeau challenged the accuracy of press 
release, the FTC’s authority to issue it, and 
alleged that FTC was retaliating against him 
for criticizing the agency. He also argued 
that it violated his First Amendment rights. 
Trudeau appealed to the D.C. Circuit the 
District Court’s holding that it lacked 
jurisdiction and that he failed to state a valid 
cause of action.  

District Court.  The district court denied Trudeau’s 
request for a preliminary injunction and granted the 
FTC’s motion to dismiss for lack of subject matter 
jurisdiction and failure to state a claim under the APA. 
The court held that it lacked jurisdiction because the 
FTC’s press release was not “final agency action” 
under APA § 704. Citing Bennett v. Spear, the court 
said that “were a press release ever to qualify as a final 
agency action, it would be in a case where one and 
preferably both of two conditions were present”: (i) 
when the agency was “intent on penalizing” the party, 
citing Indus. Safety and Invention Submission Corp., 
and (ii) when the press release “was demonstrably or 
concededly false,” citing Indus. Safety. The court noted 
that the “D.C. Circuit has since expressly shied away 
from a reading of Hearst Radio that would preclude a 
cause of action for all agency publicity.” The court 
emphasized that no court had ever found agency 
publicity to be reviewable and that press releases rest 
“at the outer boundaries of the definitions of both 
‘final’ and ‘agency action.’” 
The court found no evidence of intent to punish or 
retaliate against Trudeau. It also cited the FTC’s 
statutory authority to “make public … information 
obtained by it … in the public interest.” 15 U.S.C. § 
46(f). It also quoted the D.C. Circuit in Bristol-Myers v. 
FTC (“The courts may no more enjoin Government 
departments from issuing statements to the public than 
they may enjoin a public official from making a 
speech.”). 424 F.2d 935 (D.C. Cir. 1970). Second, the 
court found no evidence that the press release was false 
or misleading, addressing Trudeau’s concerns about the 
title of the press release and the impression it might 
give that an adjudicator found wrongdoing. The court 

  
4 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
said that “a press release is not obliged to repeat every 
word or phrase in a settlement,” and that “the Court 
will not assume the role of a scrivener of government 
publications.” The court also noted that “the FTC 
cannot be blamed because certain media reports 
inaccurately reported an accurate press release.” 
Finally, the court found that Trudeau failed to “cite any 
discernible harm that followed from either the press 
release or the media reports.” 
D.C. Circuit.  The D.C. Circuit reversed the district 
court’s holding that APA § 704’s requirement of “final 
agency action” precludes the court’s jurisdiction. APA 
§ 704 creates a cause of action, but does not confer 
jurisdiction. Thus, court had jurisdiction to consider the 
APA cause of action, and Trudeau’s nonstatutory and 
First Amendment claims. 
However, the D.C. Circuit held that none of the three 
causes of action stated a claim upon which the court 
could grant relief, because Trudeau presented no 
evidence that the FTC’s press release was false or 
misleading in describing the underlying Final Order. 
The court evaluates each of Trudeau’s objections to the 
press release, parsing the language that the FTC used 
versus the language Trudeau wanted the FTC to use. 
The court found that “no reasonable reader could 
misinterpret the press release in the ways that Trudeau 
suggests” (although, to be fair, media reports did 
misconstrue it). “In the end, … it comes down to 
whether Trudeau has the right to take a red pencil to the 
language of the FTC’s press release. He does not.”  
 
 
 

  
5 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

6. Invention 
Submission Corp. v. 
Rogan, 357 F.3d 452 
(4th Cir. 2004); 
Invention Submission 
Corp. v. Rogan, 229 F. 
Supp. 2d 498 (E.D. 
Va. 2002) 

PTO The Inventors’ Rights Act of 1999, 35 
U.S.C. § 297(d), authorizes the PTO to 
publicize complaints that it receives against 
invention promoters. In 2002, the PTO 
started a media campaign to alert the public 
to invention promotion scams. The PTO 
announced the campaign in a press release. 
Although the press release did not identify 
any particular invention promoters, it 
featured one inventor who filed a PTO 
complaint after losing several thousand 
dollars. A journalist asked the PTO for the 
inventor’s contact information, then 
interviewed him. The interview and the 
resulting news story identified the Invention 
Submission Corp. as the company against 
whom the complaint was made. The 
inventor and the company settled the 
complaint and the PTO did not post the 
complaint on its web site.  
Invention Submission Corp. then sued the 
PTO under the APA, arguing that the PTO 
intended to penalize the company and 
exceeded its authority under the Inventor’s 
Rights Act because it allegedly went beyond 
merely posting the complaint in a neutral 
forum without comment or judgment. The 
company alleged that the PTO’s actions 
were arbitrary, capricious, an abuse of 
discretion, contrary to constitutional rights, 
and exceeded the PTO’s statutory authority. 
 

The District Court held that the PTO did not take final 
agency action. On appeal, the company pointed to the 
D.C. Circuit’s language in Indus. Safety retreating from 
Hearst Radio. The PTO pointed to the 4th Circuit’s 
ruling in Flue-Cured Tobacco v. EPA, holding that an 
EPA report classifying tobacco smoke as a carcinogen 
was not final agency action (313 F.3d 852 (4th Cir. 
2002). Relying on Flue-Cured Tobacco, the 4th Circuit 
held that agency reports do not create any rights, 
obligations, or consequences: “We do not think that 
Congress intended to create private rights of actions to 
challenge the inevitable objectionable impressions 
created whenever controversial research by a federal 
agency is published. Such policy statements are 
properly challenged through the political process and 
not the courts.” (quoting Flue-Cured Tobacco, 313 
F.3d at 860). In short, the PTO did not single out any 
particular invention promoter, and giving a journalist 
the complainant’s phone number was not final agency 
action because it was not the consummation of the 
PTO’s decisionmaking process and did not determine 
the company’s rights or obligations. 

7. Doe v. United DOJ (U.S. A U.S. Attorney’s Office in Texas posted The District Court dismissed claims for intentional 

  
6 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
States, 83 F. Supp. 2d 
833 (S.D. Tex. 2000) 

Attorney’s 
Office), FBI 

two “News Releases” falsely announcing 
that individuals had been charged or 
indicted with mail fraud and money 
laundering after an FBI investigation. The 
anonymous plaintiffs sued for invasion of 
privacy and intentional infliction of 
emotional distress. 

infliction of emotional distress and invasion of privacy 
because the Federal Tort Claims Act (FTCA) 
specifically excludes libel and slander actions or claims 
“arising out of” those actions. The court cites several 
cases on the FTCA section that bars claims for libel, 
slander, and defamation, even where government 
statements were false or “outrageous.”  
 

8. Banfi Products 
Corp. v. United States, 
41 Fed. Cl. 581 (Fed. 
Cl. 1998);  
Banfi Products Corp. 
v. United States, 40 
Fed. Cl. 107 (1997) 

FDA 1998 case. A wine importer sought a private 
bill from Congress, alleging that the FDA 
negligently identified its wine as a health 
hazard, resulting in a recall. The Hearing 
Officer determined after trial that the 
company did not have a valid legal or 
equitable claim against the FDA. Banfi did 
not bring claims under the APA. 
1997 case. A wine importer voluntarily 
recalled 1.3 million cases of wine after the 
Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms 
(ATF) requested a recall and issued a press 
release about the contaminated wine based 
on the FDA’s testing. The press release 
warned people not to drink certain Austrian 
wines that might be contaminated with 
ingredients found in antifreeze. Later press 
releases identified twelve brands of wines 
from three countries, and later, 95 brands. 
The ATF gave the company a chance to 
review a later press release and request 
changes, without giving Banfi “editorial 
rights.” Banfi alleged that the determination 
was negligent. 
 

1998 case. The Court of Federal Claims declined to 
award compensation because Banfi did not have a valid 
legal or equitable claim against the United States and 
should not grant a “gratuity” (payment in the absence 
of a valid claim). 
1997 case. Court found that Banfi had no legal or 
equitable claim against United States. The ATF’s 
decision to request a recall and issue a press release 
was protected under the Federal Tort Claims Act’s 
exemptions for discretionary claims and libel and 
defamation. The court reviewed Banfi’s claims against 
FDA for a cause of action under the APA, finding that 
the FDA’s decision was not arbitrary, capricious, or an 
abuse of discretion under APA § 706(2)(A). It also 
reviewed the ATF’s actions under the Federal Tort 
Claims Act, finding them protected as a discretionary 
function. 
 

  
7 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

9. FTC v. Freecom 
Comm., Inc., 966 F. 
Supp. 1066 (D. Utah 
1997) 

FTC The FTC issued several press releases and 
public statements about companies during 
an enforcement action. The statements 
included an interview with Dun & 
Bradstreet and a press release by the FTC’s 
lead counsel in the case, who mentions 
some of the FTC’s allegations against the 
companies. The companies sought a 
protective order prohibiting the FTC from 
making further public statements. The 
companies argued that the statements 
exceeded the FTC’s authority, were 
intended to punish, and that the FTC 
violated its own policies and procedures. 

The court denied the protective order for several 
reasons. First, it found that Congress specifically 
authorized the FTC to make public statements under 15 
U.S.C. § 46(f). Second, it found that the FTC’s decision 
was “discretionary” and “not generally subject to 
judicial review.” Third, it held that the FTC’s pretrial 
statements would not interfere with a fair and equitable 
trial. Fourth, the court found no evidence that the FTC 
violated its own policies because the plaintiffs failed to 
show what those policies were. Fifth, the FTC made 
truthful statements that the media misinterpreted. Sixth, 
the court suggested that agencies may have a First 
Amendment right to speak, but did not specifically rule 
on this issue. Finally, the court found no likelihood of 
future irreparable harm that would justify a protective 
order. 
 

10. Fisher Bros. Sales, 
Inc. v. United States, 
46 F.3d 279 (3d Cir. 
1995) 

FDA The FDA issued a press release announcing 
an import ban on Chilean grapes after an 
anonymous tip to the Chilean Embassy said 
that cyanide had been injected into the 
grapes, and after a local FDA lab 
erroneously found evidence of cyanide. The 
press release urged grocers to remove 
Chilean fruit from their shelves and told 
consumers to destroy such fruit. The 
Chilean grape industry sued FDA for $210 
million under the Federal Tort Claims Act 
on the theory that FDA had negligently 
tested the samples. The industry did not 
allege violations of the APA. 
 
 

The Third Circuit upheld the district court’s holding 
that the FDA was not liable under the Federal Tort 
Claims Act, fearing that massive liability would chill 
the FDA from protecting public health in similar 
circumstances. The decision focuses on the scope of the 
“discretionary function” exception to the FTCA. 

  
8 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 

11. Den-Mat Corp. v. 
United States, 1992 
WL 208962 (D. Md. 
1992) 

FDA The FDA sent a Warning Letter to Den-
Mat, the manufacturer of Rembrandt tooth 
whitening gel, stating that the gel was a an 
unapproved new “drug” rather than a 
“cosmetic.” It appears that FDA also sent 
letters to other manufacturers. The letter to 
Den-Mat noted that “Until these violations 
are corrected, Federal agencies will be 
informed that FDA recommends against the 
award of contracts for affected products.” 
(Note that FDA no longer uses this 
language in Warning Letters.) An FDA 
spokesperson repeated to the press several 
times the agency’s position that these 
products were being marketed illegally.  

The court refused to grant the FDA’s motion to dismiss 
for lack of jurisdiction, holding that the Warning Letter 
and its publicity could qualify as final agency action 
under the Abbott Labs test. The FDA stated that it 
would recommend to federal agencies against awarding 
contracts to Den-Mat, not that it might do so. The court 
was “concerned” that “the FDA has utilized the public 
press to ‘enforce’ its determination.” The court 
emphasized: 
“The FDA’s statements to the press are not generalized 
policy statements. Rather, it appears that the FDA may 
have targeted Den-Mat (perhaps together with ten other 
manufacturers) for a publicity campaign designed to 
coerce Den-Mat (and others) into complying with the 
agency’s decision. This Court cannot now say that a 
focused effort such as this may be is immune from 
judicial review because the agency says its decision is 
tentative and open to reconsideration. If the FDA’s 
view is, in fact, so tentative that it is not yet appropriate 
for judicial review, it may not be appropriate to take 
actions which directly result in harm to those private 
parties who dare to disagree with them.”  
The court found this to be a Catch-22 for Den-Mat: risk 
civil and criminal enforcement or pursue the lengthy 
new drug approval process. The court thus denied 
FDA’s motion to dismiss and allowed Den-Mat to 
establish its claim. There is no evidence that Den-Mat 
later succeeded on these claims. 
 

12. Reliance Electric 
Co. v. CPSC, 924 F.2d 
274 (D.C. Cir. 1991) 

CPSC The CPSC released an unusual press release 
announcing that its investigation of a circuit 
breaker manufacturer, Federal Pacific, was 
inconclusive and did not establish a serious 

Federal Pacific objected not to the press release but to 
the CPSC releasing roughly 500 pages of investigative 
documents in response to several FOIA requests. The 
D.C. Circuit remanded to the District Court to require 

  
9 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
risk to consumers, yet insisted that the 
agency remained “concerned” and would 
continue the investigation if it had a bigger 
budget. The CPSC’s press release explained 
what circuit breakers do and gave both the 
agency’s and manufacturer’s positions 
before issuing a general warning to 
consumers about how to use circuit breakers 
properly.  
 

the CPSC to respond to Federal Pacific’s objections 
that some of the documents were not accurate. 

13. FTC v. Magui 
Publishers, Inc., 1990 
WL 132719 (C.D. Cal. 
1990) 

FTC The FTC obtained an injunction preventing 
the defendant from representing that various 
art work was by Salvador Dali or authorized 
by him. The FTC released a videotaped 
press conference characterizing defendant 
as a dealer of counterfeit art work, which 
generated newspaper articles. Defendant 
alleged that the FTC violated its own 
internal procedures (Operating Manual Ch. 
17 § 2.5) and ABA Disciplinary Rule 7-107 
(superseded by Rule 3.6) regarding pretrial 
publicity. Defendant argued that the adverse 
publicity prevented him from earning 
money to pay for counsel.  
 

The district court denied the defendant’s motion to 
reconsider, rejecting the argument that adverse 
publicity by the FTC prevented him from paying for 
legal counsel. The court found that the publicity by the 
FTC merely restated the terms of the preliminary 
injunction and that the defendant “cannot be harmed by 
such publicity … because Marcand was required to 
make such representations and prohibited from making 
contrary representations by the preliminary injunction.” 

14. United States v. 
52,823 Children’s 
Dolls, More or Less, 
1989 WL 140250 
(S.D.N.Y. 1989) 

CPSC The CPSC asked a toy seller to stop selling 
clown dolls that presented a choking hazard 
to young children. The letter asked the seller 
to recall the dolls and issue a joint press 
release with the CPSC. The seller agreed to 
temporarily stop selling the dolls but 
otherwise refused to recall the dolls or issue 
a joint press release. After the CPSC found 

The district court found that the CPSC press release 
violated the statute (15 U.S.C. § 2055(b)) because the 
CPSC’s allegations were concededly “preliminary and 
informal.” As such, the CPSC had not made a final 
determination and thus it was not exempt from the 
confidentiality provisions in the statute (§ 2055(b)(4)). 
The court relied on Relco (below) to note that “the 
issuance of a press release constitutes final agency 

  
10 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
that the seller continued to sell the dolls, the 
CPSC asked the Justice Department to seize 
the dolls, and issued a unilateral press 
release identifying the dolls as “banned 
hazardous toy clowns.” Three days later, the 
seller was served with the complaint and 
warrant. The seller argued that the CPSC 
failed to exhaust its own administrative 
remedies because it did not make a final 
determination that the dolls were banned 
hazardous substances. The CPSC conceded 
that its determination was preliminary and 
not “final agency action.” The seller also 
requested that the court order the CPSC to 
retract its press release. 
 

action and thus requires Commission review and 
approval,” finding that there was no such review or 
approval in this case. 
However, the court declined to order the CPSC to 
retract its press release because it included no 
misstatements and accurately described both the 
Commission’s allegations and the seller’s ability to 
contest the action. The court also noted that a retraction 
would further “taint” the product and would confuse 
consumers because no final determination had been 
made by the court. The court refused to order a 
retraction of the press release, but allowed discovery on 
other issues to proceed. 

15. Industrial Safety 
Equipment Ass’n, Inc. 
v. EPA, 837 F.2d 1115 
(D.C. Cir. 1988) 

EPA, NIOSH 
(OSHA) 

The EPA and NIOSH (OSHA) published a 
guide recommending only two of 13 
federally certified asbestos protection 
respirators (“The respirator types numbered 
3 through 13 above are not recommended 
by NIOSH or EPA for use against asbestos. 
However, various existing regulations allow 
their use. In fact, the existing respirator 
certification regulations requires NIOSH to 
certify [these eleven]. However, as a matter 
of public health policy, NIOSH and EPA do 
not recommend their use in asbestos 
environments.”). The guide explained that it 
incorporated the best and most current 
scientific information on protection from 
asbestos. An industry group sued for 
declaratory and injunctive relief, arguing in 
part that publishing the guide deprived the 

The D.C. Circuit held that the guide was not reviewable 
under the APA because it was not a “sanction” and thus 
was not final agency action, and because it was not a 
“rule.” The court noted that agency publicity could rise 
to a sanction and thus be reviewable, citing criticisms 
of Hearst Radio, but there would have to be evidence 
of the agencies’ intent to penalize or evidence that the 
statements were false. The court found neither here, 
and noted that adverse impact alone is insufficient. 
Interestingly, the court cited the legislative history of 
the APA, noting that a House Report calls the 
unauthorized use of publicity as a penalty a 
“troublesome subject.” (H.Rep. No. 79-1980, 79th 
Cong., 2d Sess. (1946) (House of Representatives 
Report on the APA)). Finally, the court denied the due 
process argument. Although a certification from 
NIOSH is a property interest, the guide was not a 
deprivation, because diminished sales were speculative 

  
11 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
non-recommended respirator manufacturers 
of their due process rights. 

and the agencies had a statutory duty to alert the public 
to potentially hazardous work conditions. The guide 
was designed to advise and had no legally binding 
effect.  
 

16. California Canners 
& Growers Ass’n v. 
United States, 9 Cl. Ct. 
774 (1986) 

FDA, HEW 
(now HHS), 

Surgeon 
General 

An association of fruit growers sought a 
private bill from Congress to recover losses 
from statements in 1969 by officials from 
HEW, FDA, and the Surgeon General that 
cyclamates in artificial sweeteners were 
carcinogenic in rats and should not be used 
in human foods. The Senate passed a private 
bill and the Hearing Officer recommended 
$6 million in compensation, both for 
removing cyclamates from the list of FDA-
approved substances (which the Officer 
found unobjectionable) and publicizing 
government’s concerns (which it found 
objectionable).  
 

The Court of Federal Claims declined to grant 
compensation because the manufacturers could not 
prove a legal or equitable claim against the 
government. The government’s conclusion that 
cyclamates were risk to public health was reasonable 
based on data at the time and the decision to publicize 
was not an abuse of discretion or otherwise in violation 
of statutory responsibilities. The governments’ public 
statements were not erroneous. The court emphasized 
deference to discretionary agency decisions like this, 
noting that the carcinogenicity of cyclamates was still 
being debated two decades later.  

17. Lance Industries 
Inc. v. United States, 3 
Cl. Ct. 762 (1983) 

Multiple state 
and federal law 

enforcement 
agencies 

(National Park 
Service, U.S. 

Customs  
Service, U.S. 

Army) 

The manufacturer of self-defense spray 
called “Lance” sought a private bill from 
Congress for compensation allegedly caused 
by negative publicity surrounding rumors 
circulating among state and federal 
enforcement agencies that a street drug 
called “Lance” caused severe damage when 
inhaled or tasted. The manufacturer alleged 
that the government was negligent in not 
verifying the rumor before circulating it 
among law enforcement agencies, after 
which it was disseminated by the media. 
Various federal agencies, including the U.S. 

The Court of Federal Claims declined to award 
compensation because there was no libel or 
disparagement and no negligence. The court analyzed 
the timeliness, form, and dissemination of the agencies’ 
retractions, finding no negligence on their part.  
 

  
12 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
Army, the FBI, the Public Health Service, 
and the Department of Health, Education, 
and Welfare (HEW), attempted to retract 
the rumor, clarifying that the commercial 
“Lance” was distinct from the street drug 
“Lance.” 
 

18. Impro Products, 
Inc. v. Block, 722 F.2d 
845 (D.C. Cir. 1983) 

USDA A veterinary product manufacturer disputed 
test results published by USDA scientists in 
an academic journal, and objected to the 
USDA’s decision to disseminate reprints of 
the article. The District Court below 
enjoined the USDA from releasing copies of 
the article and ordered the agency to attach 
explanatory information to any other reports 
discussing the agency’s tests of Impro’s 
product. Impro argued that the USDA 
violated its due process rights, and the 
USDA argued that neither its testing nor its 
publication of the test results were 
reviewable as “agency action.” 

The D.C. Circuit dismissed Impro’s claims as barred by 
the statute of limitations, but still evaluated whether the 
USDA’s test and publication constituted final agency 
action under the APA. In dicta, the court “questioned 
the continued validity of the Hearst Radio decision,” 
noting that courts have construed “agency action” to be 
broader than the court suggested in Hearst (“Indeed, we 
find it troubling that literal adherence to the Hearst 
Radio rule in a case like this one would preclude 
judicial review under the APA of an agency’s 
dissemination of information that is concededly false 
and, therefore, completely inconsistent with the 
statutory purpose of promoting a prosperous 
agriculture.”). The court said that “Hearst Radio may 
no longer be viable precedent.” The court did not 
discuss the due process claim. 
 

19. First Jersey 
Securities, Inc. v. SEC, 
553 F. Supp. 205 
(D.N.J. 1982) 

SEC A securities firm asked the court to enjoin 
the SEC from filing a complaint against it 
because of the adverse publicity that the 
complaint would generate, arguing that 
because the SEC had lost the company’s 
files, the company had a good defense to the 
SEC enforcement action. The SEC had not 
issued any publicity yet; the plaintiff was 
concerned about SEC publicity when the 

The District Court refused to enjoin the SEC from 
filing a complaint due to adverse publicity, calling it 
part of the “expense and annoyance” of litigation 
(citing FTC v. Standard Oil). The court analogized the 
situation to adverse publicity surrounding criminal 
indictments by grand juries. The court also noted that 
the plaintiffs subjected themselves to adverse publicity, 
ironically, by filing this action. 

  
13 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
agency filed a complaint. 

20. Jerry T. O’Brien, 
Inc. v. SEC, 1982 WL 
1566 (E.D. Wash. 
1982) 

SEC Securities traders alleged that the SEC 
leaked confidential information obtained 
during an investigation to the media or 
disclosed the information to a third party 
who then leaked it to the media. The SEC 
denied the first allegation, but admitted that 
the second was possible. The traders asked 
the court to enjoin the SEC from proceeding 
with various subpoenas.  
 

The district court declined to enjoin the SEC for a past 
wrong. There was no showing of imminent future harm 
and plaintiff’s bare assertions of harm were inadequate. 
The court noted that probable cause is not required for 
agency investigations; agencies can investigate based 
on suspicions of wrongdoing or even the desire for 
assurance that there is no wrongdoing. Still, the court 
allowed the plaintiffs to pursue money damages if they 
chose.  

21. Premo 
Pharmaceutical 
Laboratories, Inc. v. 
U.S., 1980 WL 
588226 (S.D.N.Y. 
1980) 

FDA A drug manufacturer sought a temporary 
restraining order and an injunction against 
the FDA, alleging the agency was 
“harassing” the company by threatening to 
recall its drug and issuing press releases.  

The court denied Premo’s requests, finding that the 
FDA’s actions were not arbitrary and capricious, citing 
the 1966 Silver King Mines case (enjoining the SEC 
because its publicity campaign was an abuse of 
discretion). The court noted that “Even a small risk that 
some individuals might be injured or die as a result of 
taking the drug in question must outweigh the harm to 
the plaintiff that might result from the actions” of FDA 
to publicize a problem with the company’s drug. 
 

22. EEOC v. Sears, 
Roebuck & Co., 504 F. 
Supp. 241 (N.D. Ill. 
1980) 

EEOC Sears alleged that the EEOC violated its due 
process rights because the agency leaked its 
decision that it had probable cause to charge 
Sears with violations of Title VII and 
“engaged in a media harassment campaign 
against Sears.” Sears alleged that the EEOC 
“engaged in a stigmatizing publicity 
campaign against Sears, running afoul of 
the Due Process and Bill of Attainder 
Clauses” of the Constitution. 

Although Sears claimed that the EEOC’s leak and 
publicity injured its property interest (reputation and 
goodwill), Sears failed to show “stigma-plus”a more 
tangible liberty or property interest, such as a decrease 
in sales, to sustain a due process challenge. The court 
noted that Paul v. Davis rejected the notion that “every 
defamation by a governmental body triggers the 
protections of the Due Process Clause.” The court also 
held that the EEOC’s alleged violations of its own 
confidentiality rules did not deny Sears due process. 
Finally, the court rejected publicity as a violation of the 
Bill of Attainder Clause, as Title VII did not empower 

  
14 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
the EEOC to act legislatively. 

23. EEOC v. Sears, 
Roebuck & Co., 1980 
WL 108 (N.D. Ga. 
1980) 

EEOC Similar to the case in Illinois, above, Sears 
alleged that the EEOC “used adverse 
publicity to harass and embarrass Sears,” 
violating Title VII, its due process rights, 
and constituting an unconstitutional bill of 
attainder. Apparently, EEOC employees  
disclosed confidential information from its 
investigation to newspapers and the 
National Organization for Women, and 
leaked copies of the charge to the public. 
(Note that Title VII prohibits the EEOC 
from making public the charges and 
anything “said or done during and as a part 
of … informal endeavors” of the EEOC to 
conciliate charges. 42 U.S.C. § 2000e-5(b)). 
 

The Georgia district court rejected Sears’ due process 
and bill of attainder arguments, under similar reasoning 
to the Illinois District Court above, citing Paul v. Davis 
for the notion that reputational harm alone, without 
more tangible interests, does not arise to a 
constitutional violation. “Sears alleges no decrease in 
sales or any other tangible harm that directly resulted 
from the alleged governmentally-generated publicity.” 
Sears also failed to demonstrate that the EEOC 
“participated in, or even knew about, the leaks.” The 
court also held that even if the EEOC failed to follow 
its own statutory provisions on confidentiality, it did 
not rise to the level of a due process violation.  

24. Common Cause v. 
FEC, 83 F.R.D. 410 
(D.D.C. 1979) 

FEC The American Medical Association (AMA) 
Political Action Committee intervened in a 
FOIA suit by Common Cause, arguing that 
the confidentiality provision of the Federal 
Election Campaign Act that prohibits the 
FEC from publicizing investigations also 
banned the FEC from releasing documents 
to Common Cause. 
 

The court held that the statute did not ban the FEC from 
making narrow FOIA disclosures under seal to 
associations like Common Cause. (Although this is a 
“reverse FOIA” case, I include it in the chart because it 
implicates FECA’s prohibition on the FEC publicizing 
investigations.) 

25. Sperling & 
Schwartz, Inc. v. 
United States, 218 Cl. 
Ct. 625 (1978) 

FDA The FDA issued press releases warning 
consumers about using a company’s dishes 
that allegedly contained lead after receiving 
information that a child had become ill and 
test results confirming excess lead in the 
product. The company claimed that the 
FDA press releases were erroneous and 

The private bill for relief was referred by Congress to 
the U.S. Court of Federal Claims. The court held that 
FDA did not cause the alleged libel or damages and had 
a rational basis for issuing its press release. The press 
release clarified that FDA was investigating the 
incident and that test samples exceeded the maximum 
lead amounts. However, the court also rejected the 

  
15 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
would constitute libel if uttered by a private 
party. 

FDA’s argument that it had absolute privilege for 
issuing press statements on public health issues under 
Barr v. Matteo, which is inappropriate in a 
Congressional Reference case.  
 

26. Trans World 
Accounts, Inc. v. 
Associated Press, 425 
F. Supp. 814 (N.D. 
Cal. 1977) 

FTC Trans World, a debt collection company, 
filed a defamation action against wire 
services and newspaper companies claiming 
that their stories libeled the company by 
erroneously reporting that all the charges 
listed in a FTC press release (announcing its 
complaint against eight debt collection 
companies) applied to Trans World. The 
FTC press release correctly identified the 
charges that did not apply to Trans World. 

Trans World did not sue the government, but the 
opinion finds that, for purposes of a libel suit against 
private parties, Trans World was a public figure 
because of the FTC press release announcing its 
complaint. The court explained that “The issuance of a 
proposed complaint [by the FTC] thus draws the named 
respondent into a particular public controversy.” Citing 
FTC v. Cinderella Career and Finishing Schools, the 
court noted that “Reports by the media of FTC 
enforcement actions are an integral part of that 
enforcement effort.” The court recognized the FTC’s 
use of publicity to induce compliance.  
 

27. Kaiser Aluminum 
& Chemical Corp. v. 
CPSC, 414 F. Supp. 
1047 (D. Del. 1976) 

CPSC The CPSC issued a “news release,” a press 
release, a “fact sheet,” and a Federal 
Register notice about problems with 
aluminum wiring in preparation for 
rulemaking and standard-setting procedures. 
None of these documents mentioned Kaiser 
specifically, but Kaiser requested a 
retraction from the CPSC. Kaiser argued 
that the press release misled the public to 
believe that the agency collected 
meaningful statistical evidence of the 
hazard and that a final determination of its 
safety had been made. After its request was 
denied, Kaiser sued to enjoin the CPSC and 
require it to retract certain statements, 

The court denied Kaiser’s motion for a preliminary 
restraining order, finding no irreparable injury, but also 
denied the CPSC’s motion to dismiss, finding that 
Kaiser could state a claim for relief. In so doing, the 
court found that there was final agency action because 
the CPSC “disseminated information to the public in 
violation of Kaiser’s rights” and because “Kaiser 
alleges serious, immediate and continuing injury to its 
business,” citing Silver King Mines, Abbott Labs, and 
other cases. Moreover, the court found no adequate 
administrative remedy that Kaiser would have to 
exhaust. (That the publicity occurred during rulemaking 
makes this case somewhat unique. But the lengthy 
rulemaking process led the court to require no 
exhaustion of remedies.) 

  
16 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
claiming the releases decreased sales.  

28. Relco, Inc. v. 
CPSC, 391 F. Supp. 
841 (S.D. Tex. 1975) 

CPSC The CPSC investigated the manufacturer of 
a welding device for the risk of electric 
shock, notifying the company of complaints 
and requesting documents. The CPSC 
notified the company that it would issue a 
press release about the “imminent hazard” 
under its authority in 15 U.S.C. § 
2055(a)(1). Relco protested that it had not 
had an opportunity to respond to the 
CPSC’s findings and that such publicity 
would be premature. Despite these protests, 
the agency issued the press release, warning 
consumers to “immediately cease use of the 
product.” The statute allowed the CPSC to 
forego 30-day advanced notice if a product 
presents an imminent hazard. 
 

The court granted the CPSC’s motion to dismiss 
because the press release was not final agency action 
and because Relco failed to exhaust its administrative 
remedies before seeking preenforcement review. 
However, the court emphasized that “Once the 
government condemns a product as inherently 
dangerous and unfit, that denouncement may well be 
tantamount to an economic death knell,” for which “the 
harm is irretractable.” The court also noted that 
retractions may be counterproductive. The court 
sympathized with Relco that although the public 
warning “is final in its practical effect,” it was not final 
agency action under the APA. 

29. Ajay Nutrition 
Foods, Inc. v. FDA, 
378 F. Supp. 210 
(D.N.J. 1974), aff’d 
mem., 513 F.2d 625 
(3d Cir. 1975) 

FDA Health food manufacturers sued to enjoin 
FDA and sought $500 million in damages 
for issuing press releases and public 
announcements expressing skepticism of 
dietary supplements and health foods, in 
connection with FDA rulemaking. The 
manufacturers alleged that the statements 
were knowingly and maliciously false and 
sought to discredit their beliefs in violation 
of their due process rights (alleging that 
FDA used the words “quacks,” “faddists,” 
and “shotgun mixtures”). 
 

The court refused to enjoin the FDA and granted the 
government’s motion to dismiss because the 
government has sovereign immunity and because 
statements by agency officials are privileged under 
Barr v. Matteo. The FDA demonstrated that its press 
releases were consistent with the government’s 
investigations and proposed regulations. The court also 
rejected arguments that the FDA press releases unfairly 
targeted the entire industry, as opposed to specific 
parties, distinguishing Silver King Mines and other 
older cases. 

30. U.S. v. Abbott 
Laboratories, 505 F.2d 

DOJ, FDA The FDA and Justice Department issued 
post-indictment, pretrial press releases after 

The Fourth Circuit reversed the district court decision 
dismissing charges against Abbott because there were 

  
17 of 18 



  

CASE NAME AGENCIES NOTABLE FACTS NOTABLE HOLDINGS 
565 (4th Cir. 1974) charging Abbott with criminally 

disseminating adulterated and misbranded 
intravenous drugs, apparently linked to 
several deaths and hundreds of injuries. 
Lawyers for the government also gave 
interviews to a local reporter. News wires 
repeated the death and injury numbers in 
national stories.  
 

ways to preserve fair trial in wake of inflammatory 
pretrial publicity (like voir dire examination). However, 
the court called the pretrial publicity “prejudicial and 
highly inflammatory,” condemning the government 
lawyers for their statements and expressing its 
“strongest disapproval.” 

 

  
18 of 18 


